Wstęp / Co się u nas studiuje / ADHD
ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) lub zaburzenie hiperkinetyczne lub zaburzenie uwagi z nadpobudliwością to choroba obejmująca:
Trudności mają charakter przewlekły i nie są spowodowane zaburzeniami neurologicznymi, sensorycznymi, motorycznymi ani upośledzeniem umysłowym. Zaburzenia te występują 3-9 razy częściej u chłopców w porównaniu do dziewcząt, częstość występowania w populacji dzieci do 18 roku życia szacuje się na 3–18%. W 40–50% przypadków zespół ten utrzymuje się do wieku dorosłego.
Przyczyny to:
1. Genetyczne.
Badania wykazały, że ADHD ma podłoże genetyczne – mężczyźni z ADHD są 5 razy bardziej narażeni na to, że ich dzieci będą cierpieć na to zaburzenie.
2. Epigenetyka.
W porównaniu z genetyką odgrywają one znacznie mniejszą rolę, do najczęściej wymienianych wpływów zaliczają się:
Leczenie ADHD wymaga kompleksowego podejścia na poziomie współpracy rodziców z nauczycielami, psychologami, neurologami i psychiatrami. Środowisko rodzinne, w którym dziecko dorasta, jest kluczowe – dysharmonijne, niestabilne i zawodne relacje w rodzinie, zaniedbania, nieproporcjonalne kary i zdezorganizowany tryb życia mają negatywny wpływ. Dzieci mogą zareagować na to wszystko pogorszeniem zachowania.
Badając wpływ diety na ADHD, wykazano, że może ona wpływać na zachowanie i nastrój dzieci z ADHD, ale nie jest przyczyną.
Badania pokazują, że zmiany nawyków żywieniowych mogą redukować objawy tej choroby. Stwierdzono, że dzieci z ADHD często mają niezdrowe nawyki żywieniowe lub brak odpowiednich składników odżywczych. Ciekawym punktem widzenia, który wyznacza kierunek dalszych badań, jest podzielenie pojęcia diety na dwa główne formuły:
1. Zachodnia.
Ta formuła żywieniowa charakteryzuje się wysokim spożyciem:
Jednocześnie typowe jest minimalne spożycie owoców, warzyw i ryb.
2. Zdrowy.
Jest to model diety o wysokiej zawartości:
Wiąże się to z wyższą zawartością kwasów tłuszczowych omega-3, witamin z grupy B i błonnika, które są najczęściej wymienianymi czynnikami mającymi większy wpływ na objawy behawioralne.
Stwierdzono, że jedzenie według zachodniej formuły żywieniowej wiąże się z ponad dwukrotnie większym ryzykiem zdiagnozowania ADHD. Na tej podstawie opracowano również definicję dostosowań dietetycznych dla dzieci dotkniętych ADHD:
1. Regularność i odpowiednia wielkość porcji.
Układ nerwowy źle reaguje na długotrwałe głodzenie, zbyt małe lub odwrotnie duże porcje jedzenia. Największy wpływ mają wahania poziomu cukru we krwi, które objawiają się zmęczeniem i utratą koncentracji.
2. Dieta o niższych wartościach glikemicznych.
Dzieci z nawykiem spożywania dużych ilości cukru są zawsze niespokojne, agresywne i niezdolne do koncentracji przez dłuższy czas. Warto zatem zmodyfikować jadłospis tak, aby pokazywał niższe wartości indeksu i ładunku glikemicznego.
3. Białko odpowiedniej jakości.
Zasada ta nabiera szczególnego znaczenia w sytuacjach, gdy na poszczególnych etapach rozwoju dziecka dochodzi do długotrwałego zmniejszonej podaży białka. Będzie to miało negatywny wpływ nie tylko na rozwój fizyczny, ale także psychiczny.
4. Wystarczająca ilość błonnika.
Błonnik odgrywa tu rolę głównie w powiązaniu z mikroflorą jelitową, która odpowiada za większość produkcji serotoniny w organizmie.
5. Wystarczające źródła kwasów omega-3.
Tłuszcze Omega-3 mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu, u dzieci dotkniętych ADHD ich suplementacja wpływa pozytywnie.
6. Wystarczająca ilość witamin i minerałów.
Wielokrotnie stwierdzono, że u dzieci z ADHD występuje niższy poziom minerałów – głównie cynku, żelaza, magnezu, wapnia i fosforu. Jednocześnie wiemy, że witaminy z grupy B pomagają w tworzeniu neuroprzekaźników. Niedobór tych substancji może prowadzić do zaburzeń funkcji poznawczych (lęk, agresywność, zaburzenia snu).
7. Wystarczająca ilość przeciwutleniaczy.
Przeciwutleniacze poprawiają funkcje mózgu - koncentrację, pamięć, uczenie się i zdolności motoryczne.
8. Reżim picia.
Brak płynów powoduje odwodnienie organizmu, na co komórki mózgowe są bardzo wrażliwe. Prowadzi to do bólów głowy, drażliwości, a nawet zaburzeń psychicznych.
9. Używanie przypraw.
Szereg ziół i przypraw wspomaga pracę mózgu i chroni go przed różnymi zaburzeniami. Najczęściej cytowane to:
10. Unikanie niepożądanych substancji i żywności.
Badania konsekwentnie wskazują, że niektóre dodatki (barwniki, słodziki, konserwanty, wzmacniacze smaku) mają tendencję do sprzyjania typowym objawom ADHD.
Jednocześnie eksperymentuje się z dietami eliminacyjnymi, w ramach których usuwa się z diety pokarmy będące potencjalnymi alergenami, które mogą wpływać na nastrój i zachowanie dzieci:
Badania wykazały, że wyeliminowanie tych pokarmów doprowadziło do złagodzenia objawów u 70% dzieci z ADHD.
Milena Suchá
Jako diabetyk i osoba cierpiąca na nietolerancje pokarmowe, która przez długi czas nie mogła znaleźć odpowiedzi w gabinetach lekarskich, zaczęłam szukać kompletu informacji w Internecie. Kurs Doradcy ds. Żywienia i Suplementacji był dla mnie oczywistym wyborem ze względu na referencje absolwentów, a ponadto był niedrogi. Jednak ostatecznie przekazał mi znacznie więcej informacji, niż się spodziewałem. Bardzo pozytywnie oceniam również możliwość spróbowania tworzenia menu w aplikacji ZOF. Kurs online nie polegał jedynie na czytaniu informacji, ale został uzupełniony wykładami mgr. Jelínek i o komunikacji z nim. Gdy potrzebowałem coś wyjaśnić lub doradzić, pan Jelínek odpowiadał szybko i zawsze cierpliwie drogą e-mailową. Doceniam również fakt, że choć jest to kurs z zakresu doradztwa suplementacyjnego, zawarte w nim informacje w żaden sposób nie promują konkretnych marek suplementów diety. Przydała mi się także metoda regularnego sprawdzania zdobytej wiedzy, która w pozytywnym sensie zmusiła mnie nie tylko do czytania informacji, ale także do próby ich zapamiętania. Dziękuję :-)
Jana Merenusová
Pana Jelínka po raz pierwszy zobaczyłam kilka lat temu na wykładzie, który był dla mnie totalnym zaskoczeniem fascynujące było to, jak trudne tematy nabrały sensu dzięki jego przekazowi. czy czujesz że każda dyskusja, seminarium czy któryś z kursów płynie jak woda, a Ty jednocześnie nagle masz tak wiele pytań i pragnienia nauki, że zmusza cię to do jego niesamowite kursy trwają i trwają. Pan Jelínek i jego przemyślany system nauczania jest bardzo satysfakcjonujący. Nagle czujesz, że nauczyłeś się uczyć na nowo. To taki stan, jakby ktoś nagle wstrzyknął Ci w żyły nową krew i energię do realizacji innych marzeń i celów w każdym wieku :). Dziękuję i z niecierpliwością czekam na kolejny kurs.
Kateřina Kmínková
Zdecydowałem się na kurs Konsultanta Żywieniowego, ponieważ chciałem zacząć robić coś nowego, co byłoby zabawne, satysfakcjonujące i korzystne dla wszystkich. W mojej poprzedniej pracy nie mogłem już tego wszystkiego znaleźć. Kurs bardzo mi się podobał, przetwarzanie map myśli było proste, a jednocześnie bardzo pouczające. Jego dużą zaletą jest system kursów ONLINE, które mogłem realizować w domu, gdy tylko miałem czas. Kurs pomógł mi nie tylko poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania i nauczyć się wielu nowych rzeczy, ale także całkowicie zmienić zdanie na ten temat w niektórych obszarach. Bardzo doceniam także zrozumiałe wyjaśnienie podstaw Ajurwedy i Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Kurs Konsultanta Żywieniowego pomógł mi w nowym starcie zawodowym i nie mogę się doczekać moich klientów.