Wstęp / Co się u nas studiuje / ADHD
ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) lub zaburzenie hiperkinetyczne lub zaburzenie uwagi z nadpobudliwością to choroba obejmująca:
Trudności mają charakter przewlekły i nie są spowodowane zaburzeniami neurologicznymi, sensorycznymi, motorycznymi ani upośledzeniem umysłowym. Zaburzenia te występują 3-9 razy częściej u chłopców w porównaniu do dziewcząt, częstość występowania w populacji dzieci do 18 roku życia szacuje się na 3–18%. W 40–50% przypadków zespół ten utrzymuje się do wieku dorosłego.
Przyczyny to:
1. Genetyczne.
Badania wykazały, że ADHD ma podłoże genetyczne – mężczyźni z ADHD są 5 razy bardziej narażeni na to, że ich dzieci będą cierpieć na to zaburzenie.
2. Epigenetyka.
W porównaniu z genetyką odgrywają one znacznie mniejszą rolę, do najczęściej wymienianych wpływów zaliczają się:
Leczenie ADHD wymaga kompleksowego podejścia na poziomie współpracy rodziców z nauczycielami, psychologami, neurologami i psychiatrami. Środowisko rodzinne, w którym dziecko dorasta, jest kluczowe – dysharmonijne, niestabilne i zawodne relacje w rodzinie, zaniedbania, nieproporcjonalne kary i zdezorganizowany tryb życia mają negatywny wpływ. Dzieci mogą zareagować na to wszystko pogorszeniem zachowania.
Badając wpływ diety na ADHD, wykazano, że może ona wpływać na zachowanie i nastrój dzieci z ADHD, ale nie jest przyczyną.
Badania pokazują, że zmiany nawyków żywieniowych mogą redukować objawy tej choroby. Stwierdzono, że dzieci z ADHD często mają niezdrowe nawyki żywieniowe lub brak odpowiednich składników odżywczych. Ciekawym punktem widzenia, który wyznacza kierunek dalszych badań, jest podzielenie pojęcia diety na dwa główne formuły:
1. Zachodnia.
Ta formuła żywieniowa charakteryzuje się wysokim spożyciem:
Jednocześnie typowe jest minimalne spożycie owoców, warzyw i ryb.
2. Zdrowy.
Jest to model diety o wysokiej zawartości:
Wiąże się to z wyższą zawartością kwasów tłuszczowych omega-3, witamin z grupy B i błonnika, które są najczęściej wymienianymi czynnikami mającymi większy wpływ na objawy behawioralne.
Stwierdzono, że jedzenie według zachodniej formuły żywieniowej wiąże się z ponad dwukrotnie większym ryzykiem zdiagnozowania ADHD. Na tej podstawie opracowano również definicję dostosowań dietetycznych dla dzieci dotkniętych ADHD:
1. Regularność i odpowiednia wielkość porcji.
Układ nerwowy źle reaguje na długotrwałe głodzenie, zbyt małe lub odwrotnie duże porcje jedzenia. Największy wpływ mają wahania poziomu cukru we krwi, które objawiają się zmęczeniem i utratą koncentracji.
2. Dieta o niższych wartościach glikemicznych.
Dzieci z nawykiem spożywania dużych ilości cukru są zawsze niespokojne, agresywne i niezdolne do koncentracji przez dłuższy czas. Warto zatem zmodyfikować jadłospis tak, aby pokazywał niższe wartości indeksu i ładunku glikemicznego.
3. Białko odpowiedniej jakości.
Zasada ta nabiera szczególnego znaczenia w sytuacjach, gdy na poszczególnych etapach rozwoju dziecka dochodzi do długotrwałego zmniejszonej podaży białka. Będzie to miało negatywny wpływ nie tylko na rozwój fizyczny, ale także psychiczny.
4. Wystarczająca ilość błonnika.
Błonnik odgrywa tu rolę głównie w powiązaniu z mikroflorą jelitową, która odpowiada za większość produkcji serotoniny w organizmie.
5. Wystarczające źródła kwasów omega-3.
Tłuszcze Omega-3 mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu, u dzieci dotkniętych ADHD ich suplementacja wpływa pozytywnie.
6. Wystarczająca ilość witamin i minerałów.
Wielokrotnie stwierdzono, że u dzieci z ADHD występuje niższy poziom minerałów – głównie cynku, żelaza, magnezu, wapnia i fosforu. Jednocześnie wiemy, że witaminy z grupy B pomagają w tworzeniu neuroprzekaźników. Niedobór tych substancji może prowadzić do zaburzeń funkcji poznawczych (lęk, agresywność, zaburzenia snu).
7. Wystarczająca ilość przeciwutleniaczy.
Przeciwutleniacze poprawiają funkcje mózgu - koncentrację, pamięć, uczenie się i zdolności motoryczne.
8. Reżim picia.
Brak płynów powoduje odwodnienie organizmu, na co komórki mózgowe są bardzo wrażliwe. Prowadzi to do bólów głowy, drażliwości, a nawet zaburzeń psychicznych.
9. Używanie przypraw.
Szereg ziół i przypraw wspomaga pracę mózgu i chroni go przed różnymi zaburzeniami. Najczęściej cytowane to:
10. Unikanie niepożądanych substancji i żywności.
Badania konsekwentnie wskazują, że niektóre dodatki (barwniki, słodziki, konserwanty, wzmacniacze smaku) mają tendencję do sprzyjania typowym objawom ADHD.
Jednocześnie eksperymentuje się z dietami eliminacyjnymi, w ramach których usuwa się z diety pokarmy będące potencjalnymi alergenami, które mogą wpływać na nastrój i zachowanie dzieci:
Badania wykazały, że wyeliminowanie tych pokarmów doprowadziło do złagodzenia objawów u 70% dzieci z ADHD.
Ing. Kateřina Šviráková
Kurs Konsultanta Żywieniowego jednym słowem fenomenalny. Treść i ogólna forma formy nauki są dobrane absolutnie perfekcyjnie. Codziennie mam okazję otwierać lekcje i czytać to, czego potrzebuję, nawet po zakończeniu kursów. Nie muszę niczego nigdzie zapisywać ani pobierać. Zdecydowana większość tematów to „chleb powszedni”, a informacje zawarte na lekcjach są zawsze wystarczające do orientacji i zrozumienia. Forma prezentacji została tak pomysłowo dobrana, że każdy znajdzie coś dla siebie – zarówno zupełny początkujący, jak i bardziej zaawansowany uczeń. Szczerze podziwiam Martina Jelínka, który potrafi wybrać z dość złożonego tematu najważniejsze rzeczy i przekazać je w czytelnej, zrozumiałej formie, przy czym lekcja rzadko przekracza kilka stron. Niesamowitą pomocą w nauce są dołączone pytania do poszczególnych lekcji, które fantastycznie uzupełnią informacje, wiedzę i zrozumienie całego tematu. Jako wisienkę na torcie oceniam nagrania audio, których mogę słuchać podczas uprawiania sportu lub prowadzenia samochodu, które nagle stają się ulubionym zajęciem. System edukacyjny Martina Jelínka dał mi absolutnie najwięcej z wielu kursów i szkół, które już ukończyłem. Nie da się tego z niczym porównać. System jest unikalny i niezwykle przydatny. Bardzo chciałbym, żeby lista kursów nie miała końca . Poza tym osobiste podejście tak zajętej osoby, jaką jest autorka wszystkich przysmaków w formie dań, jest absolutnie wyjątkowe. Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że Martin Jelínek odmienił moje życie i to, a właściwie wszystkie kursy, które już ukończyłem, poprowadziły mnie na drogę do czegoś, o czym nawet nie marzyłem.
Kateřina Ondračková, DiS.
Cieszę się, że na rynku czeskim istnieje taka forma kursu o tak kompleksowym charakterze patrząc na całokształt zagadnienia żywienia i indywidualności człowieka. Przyjemny całości dodaje odległa atmosfera i twarz mgr Jelínka na szkoleniach wideo oczywiście odpowiednią i bardzo pozytywną energię. Jestem zachwycony treścią kursu, wiedza, holistyczne spojrzenie, podejście do ucznia i późniejsze dla absolwentów – poradnia dla absolwentów jest idealnym wsparciem na start. Człowiek jest pewniejszy siebie, gdy ma za sobą wsparcie. Pełne, półroczne badanie online dotyczące poradnictwa żywieniowego i suplementacji było idealnie. Miałem czas na zdobywanie informacji stopniowo i bez stresu proces. Muszę zgodzić się z mgr. Jelínek, że na koniec kursu w coś klika w głowie i wszystko pięknie się łączy. I to jest bezcenne uczucie. Czekam na to z niecierpliwością na więcej kursów, to zdecydowanie nie był mój ostatni. Chciałbym podziękować mgr. Jelínek i cały zespół ATACU ds jaką świetną robotę wykonują. Życzę wielu wdzięcznych absolwentów Jestem.
Jakub Kořenek
Kurs mgr. Konsultantka ds. żywienia i suplementacji Jelínka dała mi wiele satysfakcji nie tylko pod względem odżywiania, ale także zmieniła moje spojrzenie na ogólną jakość życia. Jego wysiłki, aby podczas studiów kłaść nacisk na podejście holistyczne, bardzo pomogły mi w praktyce terapeutycznej odkryć lub chociaż zbliżyć się do prawdziwej przyczyny części problemów moich klientów (np. wyeliminowania bólu stawów spowodowanego długotrwałym zakwaszeniem organizmu). organizm). Jednocześnie kurs otworzył przede mną inne możliwości studiowania i zainspirował mnie do dalszego kształcenia się w dziedzinie stylu życia. Pozytywnie wypowiadam się również na temat uwzględnienia niektórych wschodnich trendów, a konkretnie Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, Ajurwedy czy makrobiotyki, które doskonale uzupełniają kurs i pozwalają nam zyskać pełniejszy obraz jakości naszego zdrowia. Kolejnym pozytywem jest możliwość pracy w programie edukacyjnym ZOF, gdzie można zastosować zdobytą wiedzę i stworzyć plany posiłków na konkretne sytuacje. W ten sposób polecam kurs Pana Jelínka każdemu, kto chce wzbogacić swoją wiedzę z zakresu żywienia, która moim zdaniem nie ma sobie równych. Chciałbym mu serdecznie podziękować i z radością uczestniczyć w kolejnych kursach edukacyjnych pod jego okiem.