Kurzy ATAC

Wstęp / Co się u nas studiuje / Wartość glikemiczna żywności

Wartość glikemiczna żywności

Wartość glikemiczna żywności

Między innymi żywność, którą spożywamy, ma zdolność wywoływania w organizmie tzw. odpowiedzi glikemicznej. Oznacza to, że po spożyciu pokarmu trzustka reaguje wytwarzaniem określonej ilości hormonu insuliny, którego głównym zadaniem jest redukcja poziomu cukru we krwi. Reakcja ta jest największa w przypadku pokarmów zawierających węglowodany (po ich spożyciu poziom cukru we krwi po pewnym czasie wzrośnie ).

Efektem tego procesu jest magazynowanie energii z cukrów, częściowo w postaci glikogenu (zapasy cukru u zwierząt), reszty (nadmiaru) w zapasach tłuszczu organizmu (dlatego insulina określana jest mianem hormonu tworzącego tłuszcze). ). Glikemia to trzecia zasada Strefy Optymalnego Funkcjonowania, na której uczymy uczniów holistycznego podejścia do odżywiania.

Istnieją dwa terminy związane z glikemią:

1. Indeks glikemiczny (GI)

Jest to wartość, która mówi nam , jak szybko cukry z diety przedostają się do krwi (i tym samym podnoszą poziom cukru we krwi). Wynikowa wartość IG żywności zależy od następujących parametrów:

  1. Ilość węglowodanów w pożywieniu : Im wyższa zawartość, tym wyższa wartość IG.
  2. Rodzaj węglowodanów w żywności : Prostsze formy cukrów (mono- i oligosacharydy) mają wyższy IG niż złożone formy węglowodanów (polisacharydy).
  3. Zawartość innych składników odżywczych w żywności : błonnika, tłuszczu lub białka, które wchodzą w skład żywności, zmniejszają wartość IG.

Wartości GI zestawiono w trzech grupach :

  1. Niski IG: 0 - 50 - warzywa, owoce, zboża, rośliny strączkowe, grzyby, mięso, jaja, kwaśny niesłodzony nabiał, tłuste potrawy (masło, margaryny).
  2. Średni IG: 51 – 70 – ziemniaki, ryż naturalny, makarony, pieczywo pełnoziarniste, mleko krowie, słodzony nabiał.
  3. Wysoki IG: 71 - 100 - ryż biały, pieczywo z mąki mielonej, miód, dowolne słodycze, alkohol.

Zachodzi tu zależność – im wyższy IG pożywienia (lub im większą ilość spożywamy węglowodanów), tym szybciej (lub większa ilość) insulina jest wydalana.

2. Ładunek glikemiczny (GN)

Jest to związane z ilością węglowodanów w pożywieniu. Do tej wartości stosuje się specyficzny wzór:

GN = GI x ilość węglowodanów w gramach/100

Wartości GN zestawiono w trzech grupach:

  1. Niski GN: 0 - 10
  2. Średni GN: 11 – 20
  3. Wysoki GN: 21 - 30

Węglowodany są źródłem szybkiej energii. Jeśli zjemy za dużo węglowodanów ( GN ), żywności o wysokim IG, lub jeśli połączymy oba czynniki, organizm będzie miał tendencję do gromadzenia ich w rezerwach tłuszczu. Znajdzie to odzwierciedlenie nie tylko w zwiększeniu masy ciała, ale we wszystkich jego konsekwencjach (wzrost zawartości tłuszczów we krwi i zaburzenia ich metabolizmu, w tym cholesterolu, postępujący rozwój insulinooporności i cukrzycy typu 2, rozwój chorób serca i krwi). choroby naczyń ).

Co o badaniu mówią nasi absolwenci

Pavla Brožová

Podjęłam krótką decyzję o kursie zdalnym Konsultant ds. Żywienia i Suplementacji po urodzeniu trzeciej córki. Wcześniej pracowałem w firmie zajmujących się redukcją wagi. Poczułem, że czegoś mi brakuje w systemie indywidualną opiekę i spojrzenie na osobę jako całość. Jako mój pierwszy łyk były książki Martina Jelínka poświęcone żywieniu dzieci, postowi i diecie choroby nowotworowe. Spojrzenie na zdrowie przedstawione mi przez Martina Jelínka Spodobało mi się na tyle, że nie wahałam się ani chwili i zapisałam się na kurs. Kurs przekroczył moje oczekiwania we wszystkich parametrach - rzetelności, wiedzy specjalistycznej i zwłaszcza podejście samego wykładowcy. Jedna z największych zalet tego kursu Widzę to w grze edukacyjnej ZOF, która ukazuje nas w indywidualnych kreacjach menu, wszystkie możliwe parametry, które ma menu że na rynku czeskim nie znajdziesz niczego podobnego w tej jakości. Po ukończeniu kursu postanowiłem stopniowo ukończyć inne kursy, które oferty kurzyatac.cz Myślę, że nie mają tu konkurencji.

Ivana Radová

Na początku kursu obawiałam się, czy uda mi się opanować podane tematy. Dzięki wykorzystaniu map myśli do lepszego zapamiętywania materiału, zaliczyłem kurs bez żadnych problemów i naprawdę Spodobała mi się ta forma nauki. Doceniam sposób, w jaki wykładowca podchodzi do studentów, z radością przyjęłam także możliwość dalszej edukacji pod okiem wspaniałego nauczyciela mgr inż. Marcin Jelínek.

RNDr. Markéta Rezková

Przy wyborze kursów oferowanych przez różne organizacje miarodajna była dla mnie akredytacja Ministerstwa Oświaty i Kultury, elastyczność czasowa, a przede wszystkim większa ilość informacji w porównaniu do kursów standardowych. Mimo że sześciomiesięczny kurs „Konsultant Żywienia i Suplementacji” nie posiada akredytacji, z pozostałych punktów byłem niezwykle zadowolony. Forma, przejrzystość i struktura informacji na codziennych lekcjach zostały napisane w sposób zrozumiały i bardzo ciekawy, a ważne informacje zostały wyróżnione, tak aby można było łatwo się w nich odnaleźć. Oprócz samych lekcji na szczególną uwagę zasługuje gra ZOF, w której załadowaną wiedzę wykorzystano w „praktyce” i jest to nieoceniona pomoc w trakcie nauki. Jeszcze raz dziękuję i jestem bardzo szczęśliwy, że mogę skorzystać z kolejnego z oferowanych kursów!