Wstęp / Co się u nas studiuje / Żywność funkcjonalna

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat tradycją stało się wzbogacanie żywności o różnorodne składniki. Jest przez to celowo zwiększany treść niezbędne składniki odżywcze – najczęściej witaminy, minerały, przeciwutleniacze, błonnik lub białka. Powody są różne, najczęstsze to brak tych składników odżywczych w żywności lub wysiłki mające na celu zwiększenie ich spożycia w populacji. Tak narodziła się koncepcja „ żywności funkcjonalnej ”, czyli takiej, która została wzbogacona o większą ilość substancji biologicznie czynnych, niż występuje w jej standardowej formie.
Celem ich spożycia jest próba zapobiegania występowaniu niektórych chorób związanych z niedoborami składników odżywczych w diecie. Przykładami mogą być przydatne bakterie jelitowe, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie jelita grubego, sterole roślinne w margarynach, które mają wpływ na metabolizm cholesterolu, czy zwiększony udział niektórych rodzajów błonnika (prebiotyków) w celu wsparcia odżywienia mikroflory jelitowej.
Do najczęściej spotykanych na rynku żywności funkcjonalnej należą:
Ciasto
Jest na przykład wzbogacony kwasem foliowym.
Jogurty
Zawierają bakterie kwasu mlekowego (tzw. probiotyki), ewentualnie rozpuszczalne rodzaje błonnika (tzw. prebiotyki), a czasami dodaje się witaminy (D) i minerały (wapń).
Smarowanie tłuszczów (nie tylko margaryn)
Dodawane są tłuszcze omega-3 i omega-6, różne witaminy (beta karoten, wit. D, E).
Mieszanka masła
Oprócz witamin i minerałów, jako substancje słodzące stosuje się także różnego rodzaju węglowodany.
Wzbogacanie żywności można przeprowadzić na kilka sposobów, zawsze w określonym celu:
Fortyfikacja
Dodanie niezbędnych składników odżywczych do wartości wyższej niż pierwotnie zawarta w żywności (na przykład witaminy E do oleju ).
Odżywienie
Dodawanie składników odżywczych w celu poprawy wartości odżywczej żywności (na przykład witaminy C w owocowej żywności dla dzieci ).
Restytucja
Dodawanie składników odżywczych w celu uzupełnienia strat spowodowanych produkcją, przechowywaniem i dystrybucją (na przykład witamin z grupy B do mąki ).
Normalizacja
Dodanie składników odżywczych jako uzupełnienie naturalnie występującego poziomu w danej grupie żywności (np . wzbogacenie soku jabłkowego witaminą C do wartości zawartej w soku pomarańczowym ).
Suplementacja
Podawanie mikroelementów w preparatach farmaceutycznych i suplementach diety zwykle w sytuacjach wymagających większych ilości niż normalnie pokrywane w diecie (wszystkie suplementy diety ).
Lucie Němečková
Od 12 lat prowadzę zdrowy tryb życia i skłoniły mnie do tego chroniczne problemy zdrowotne problemy. Odżywianie bardzo szybko stało się moim największym hobby, a ostatnio także pracą. Długo szukałam kursu, który przyniósłby mi więcej inspiracji, informacji i możliwości rozwoju osobistego w tym obszarze. Kurs Konsultanta Żywieniowego Martiny Jelínek przekroczył moje wszelkie oczekiwania bez najmniejszej przesady i bardzo szeroki zakres, profesjonalizm, doskonale przetworzone materiały, do których wracam w swojej praktyce, a także możliwość konsultacji i dalszego rozwoju.
Helena Vávrová, DiS.
Kurs doradcy żywieniowego ATAC był jedną z najlepszych decyzji w moim życiu zawodowym i osobistym. Przekazał mi głęboką i fachową wiedzę opartą na faktach naukowych, motywując mnie jednocześnie do kontynuowania edukacji. Doceniam nie tylko jakość nauczania i podejście wykładowcy, pana Jelínka, który zawsze potrafił wszystko jasno wytłumaczyć, ale także możliwość praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w aplikacji ZOF. Wspaniale było zobaczyć teorię w praktyce i od razu zobaczyć, jak można ją wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach. Polecam ten kurs każdemu, kto naprawdę chce zrozumieć istotę odżywiania i pomóc ludziom w dążeniu do zdrowszego życia. Dziękuję za wspaniały fundament, na którym mogę dalej budować!
Ing. Zuzana Košařová
Panie Jelínek... ważny kamień milowy w moim życiu! Poprowadził mnie we właściwym kierunku i przy każdym swoim kursie maksymalnie motywował mnie do kontynuowania tego, co naprawdę mnie interesowało. A teraz przejdźmy do studiowania medycyny chińskiej.