Wstęp / Co się u nas studiuje / Syndrom metabliczny
Zespół metaboliczny to termin, o którym mówi się coraz częściej. Powodem jest nie tylko fakt, że dotyka ona coraz większej części populacji, ale także fakt, że jest to syndrom. Oznacza to, że nie jest to jeden konkretny problem zdrowotny, ale zbiór kilku podproblemów, które są również powiązane metabolicznie. Medycyna zachodnia, która z dużym sukcesem potrafi tłumić objawy poszczególnych chorób (głównie dzięki nowoczesnym lekom), nie jest w stanie uporać się z problemem zespołów z punktu widzenia swoich standaryzowanych procedur leczniczych, gdyż po prostu „nie ma lekarstwo” na nie. Jednocześnie rozwiązanie zwłaszcza zespołu metabolicznego jest stosunkowo proste, polega na przestrzeganiu zasad tzw. zdrowego stylu życia.
Zespół metaboliczny (lub zespół X lub zespół Reavena ) dotyka nawet jedną czwartą czeskiej populacji i stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia. Z punktu widzenia współczesnej medycyny definiuje ją spektrum specyficznych zaburzeń i dysfunkcji w organizmie (jest ich ponad 35), do najważniejszych należą:
otyłość brzuszna (otyłość jabłkowa lub męska),
podwyższony poziom trójglicerydów,
obniżone stężenie cholesterolu HDL,
nadciśnienie (wysokie ciśnienie krwi),
hiperglikemia na czczo.
Zespół ten stanowi zatem jakościową podstawę pojawienia się i rozwoju miażdżycy i inni choroby układu krążenia, insulinooporność lub cukrzycę typu 2.
Ogólnie rzecz biorąc, zespół metaboliczny występuje częściej u osób starszych, ale może nie być to podstawową zasadą. Ponieważ zespołowi towarzyszy otyłość, odsetek osób nim dotkniętych z młodszego pokolenia stale rośnie.
Często dyskutuje się, czy zespół metaboliczny jest dziedziczny. Stwierdzono, że zespół ten częściej występuje w rodzinach, które preferują w swojej diecie śmieciowe jedzenie, czyli system odżywiania się z nadmiarem węglowodanów prostych i tłuszczów, o wysokim indeksie glikemicznym i niedoborze białka, a jednocześnie nie mają zbyt ciepłego stosunku do ćwiczeń.
Ing. Martin Škába
Jestem bardzo wdzięczny za możliwość uczenia się od mgr. Marcin Jelínek. Kursy, seminaria i konsultacje osobiste bardzo mi pomagają w rozwoju zawodowym i dzięki temu mogę aby być coraz bardziej pomocnym dla swoich klientów. Kształcenie jest bardzo szerokie, dzięki czemu absolwent kursów może zajmować się żywieniem dzieci, dorosłych, seniorów aż po czołowych sportowców.
Dagmar Sedlářová
Kursy Mgr. Martiny Jelínek są całkowicie jasne, jasne, zwięzłe i wyczerpujące. Zadania do wykonania nauczą Cię myśleć o osobie, dla której układasz plan posiłków, kompleksowo, z wielu stron. Nie licz ślepo kalorii. Te kursy przynoszą mi ogromne korzyści, posunęły mnie daleko do przodu i nadają sens.
Ing. Miloš Raisler
Do tej pory nie byłem fanem kursów online, ale kurs ATAC zmienił moje zdanie. Chociaż był to kurs online bez osobistego udziału, bardzo często miałem wrażenie, że pan Mgr. Jelínek pewnie siedzi obok mnie przy komputerze... Bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie strona pedagogiczna prowadzenia tego kursu, w tym bardzo przydatna poradnia internetowa, która naprawdę działa, a także gra edukacyjna ZOF, która wypełnia powszechnie znane „Szkoła z grą”. Zasób informacji miał głowę i ogon i stopniowo poszerzał zakres wiedzy, z tym, że z biegiem czasu ich mozaika układała się w całość i wszystko do siebie pasowało. To złożoność spojrzenia na informacje z zakresu żywienia i indywidualności człowieka jako całości jest tym, co najbardziej cenię w tym ukończonym kursie. Pomógł mi lepiej spojrzeć na sprawy w kontekście, w tym na fakt, że nasze tradycyjnie przyjęte zachodnie postrzeganie tej dziedziny nie jest jedyne możliwe i że mam okazję spojrzeć na współpracę z klientem np. Filozofie Wschodu. Jednocześnie otrzymałam informacje na temat suplementacji, jej zalet i zagrożeń, co otworzyło przede mną kolejny obszar, który przez moją wcześniejszą niewiedzę uważałam za swego rodzaju karygodną czarną skrzynkę. Za bardzo ważny i pozytywny uważam również ponadstandardowy dłuższy czas trwania tego kursu bardziej szczegółowo, jednocześnie możesz sprawdzić zrozumienie wybranych tematów w praktyce na przygotowanych zadaniach. Cieszę się, że ukończyłem kurs, który nie był suchą teorią, ale kursem, który dał mi informacje i niezbędną wiedzę, jak sobie z nimi poradzić w praktyce. Dziękuję za kurs i osobiście go polecam.