Wstęp / Co się u nas studiuje / Układ odpornościowy
Odporność to naturalna zdolność organizmu do rozpoznawania patogenów i przeciwstawiania się im. W żargonie zawodowym zarazki nazywane są antygenami (= generatorem przeciwciał ). Są to substancje, które pochodzą ze środowiska zewnętrznego lub powstają bezpośrednio w organizmie. Najczęściej są to wirusy, bakterie, pasożyty, grzyby, komórki nowotworowe. Powodują one tak zwaną reakcję immunologiczną (= reakcję), tj. procesy, w wyniku których organizm reaguje na spotkanie z tymi zarazkami.
Jeśli antygen jest pochodzenia zewnętrznego i może wywołać niewłaściwą reakcję immunologiczną (= alergiczną) u wrażliwej osoby, nazywa się go alergenem.
Dlatego układ odpornościowy można po prostu opisać jako mechanizmy obronne organizmu. Nazywa się go układem, ponieważ składa się z sieci komórek (białych krwinek) , tkanek (szpiku kostnego) i narządów (grasicy, śledziony, węzłów chłonnych), które współpracują ze sobą (w celu obrony organizmu przed atakami). przez „najeźdźców”). W normalnych okolicznościach (= u zdrowej osoby) układ odpornościowy jest na tyle inteligentny, że rozpoznaje to, co może zaszkodzić naszemu zdrowiu, jako szkodliwe i robi wszystko, co w jego mocy, aby wyeliminować czynnik szkodliwy. A jednocześnie potrafi rozpoznać to, co nieszkodliwe i odpuścić. Powszechnie przedstawia się dwa podstawowe mechanizmy odpornościowe:
1. Odporność wrodzona.
Określane również jako nieadaptacyjne lub niespecyficzne. Bardzo szybko reaguje na zarazki. Głównymi narzędziami odporności nieswoistej są przede wszystkim:
- fagocytoza,
- funkcja „naturalnych zabójców” ( komórek NK ),
- efekt dopełnienia.
2. Odporność nabyta.
Nazywany także adaptacyjnym lub specyficznym. Są to mechanizmy powstające w procesie rozwoju (tzn. układ odpornościowy uczy się rozróżniać antygeny i specyficznie na nie reagować). Proces ten tworzy pamięć immunologiczną, czyli stan, w którym w komórkach powstaje ślad pamięciowy po napotkaniu nieznanego antygenu. Dzięki temu zjawisku układ odpornościowy uczy się coraz wydajniej pracować. Proces inicjowania nabytej odpowiedzi immunologicznej trwa znacznie dłużej niż odpowiedź wrodzona, średnio 3-7 dni. Odporność swoista dzieli się dalej na przeciwciałową (białe krwinki są w stanie wytworzyć dużą liczbę swoistych przeciwciał po aktywacji przez antygen) i komórkową (limfocyty intensywnie niszczą grzyby, pasożyty, wirusy, komórki nowotworowe i obce tkanki).
Na zdolność odpornościową organizmu wpływa wiele czynników. Do tych, które powinny nas najbardziej zainteresować (w dużej mierze także dlatego, że na większość z nich mamy ciągły wpływ) należą:
- ogólny stan zdrowia,
- jakość żywienia,
- stres fizyczny i psychiczny,
- tryb uśpienia,
- jakość środowiska,
- pora roku,
- wiek.
Dieta ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Rolę pełnią:
- Ilość,
- Zawartość energii,
- Zawartość składników odżywczych,
- Reprezentacja substancji antyżywieniowych,
- Sposób przygotowania posiłku,
- Jakość użytej żywności.
Koncepcja diety, obejmująca stosowanie odpowiednich i wysokiej jakości suplementów diety, ma zdolność usprawnienia pracy układu odpornościowego. W diecie znajdują się substancje, które mogą wspomagać, ale także hamować aktywność białych krwinek lub bezpośrednio pracę narządów i tkanek tworzących odporność jako całość. W społeczeństwie rośnie liczba osób, których odporność jest osłabiona na skutek nieprawidłowego trybu życia. Odpowiednio skomponowany jadłospis może znacząco pomóc im w ustaleniu równowagi. Zwiększa się jednak także liczba osób, które bezpośrednio cierpią na jakiś rodzaj dysfunkcji układu odpornościowego – najczęściej są to alergie i nietolerancje pokarmowe, w tym HIT (nietolerancja histaminy).
Božena Kratzerová
Wierzę, że nic w życiu nie dzieje się przez przypadek. Byłam na urlopie macierzyńskim i Czytając wiadomości w Internecie, rzuciła mi się w oczy reklama kursów Atac. Kiedy to to był już setny raz, więc przyjrzałem się bliżej stronom i zaczęło się ode mnie żeby wzbudzić entuzjazm, dlaczego nie kurs dietetyka? Daję od kilku lat znajomym przepisy na pełnoziarniste desery, dania warzywne, porady pielęgnacyjne dieta......ale nie mam na to żadnego fachowego wsparcia, może tylko mnóstwo książek w mojej bibliotece :) Kurs prowadzony przez pana Jelínka to przeżycie. Ona dowiedziała się Nawiązałem połączenia, których mi brakowało. Spotkałem wielu ludzi w nastroju na tej samej fali. Nabrałam pewności, że mogę spełnić swoje marzenie i zostać w przyszłości dietetykiem, bo nawet po ukończeniu kursu można pytania są nadal konsultowane, dzięki czemu masz dodatkowe wsparcie również podczas wprowadzania wiedzy specjalistycznej ćwiczyć. Kurs mogę tylko polecić każdemu, kto ma podobne marzenie jak ja.
Miluše Heryšerová
Ponieważ jestem z wykształcenia technologiem chemicznym, a jednocześnie zawodowo zajmuję się notyfikacją suplementów diety, studiowanie i ocenianie poszczególnych składników żywności czy suplementów diety to dla mnie zarówno zabawa, jak i chleb powszedni. Mimo, że wiem po co dodawane są do żywności określone substancje i jakie jej właściwości nadają, to moim głównym celem było unikanie tych składników w żywności. Chciałam jednak poszerzyć swoją wiedzę i zrozumieć, w jaki sposób organizm człowieka gospodaruje poszczególnymi makro i mikroskładnikami oraz jaki ma to wpływ na nasz organizm. Długo więc poszukiwałam dalszej edukacji, która pomogłaby mi zrozumieć związek pomiędzy tym, co jemy, a zdrowiem człowieka. Jednocześnie zależało mi na możliwości ułożenia zbilansowanego menu dla osób o indywidualnych wymaganiach. Bardzo się cieszę, że zdecydowałam się na kurs zdalny Doradca Żywienia i Suplementacji, który przybliżył mi sposób postrzegania jedzenia z perspektywy kultury Wschodu i Zachodu, a szczególnie pomógł mi zrozumieć, jak i dlaczego warto wzbogacać swoją dietę w określone produkty spożywcze w związku z chorobami człowieka lub nietolerancjami pokarmowymi. Chciałbym podziękować Panu Jelínkowi za stworzenie kursu, który całkowicie spełnił moje oczekiwania, całą organizację, treść kursu, przejrzystość poszczególnych tematów i nowoczesną koncepcję całego kursu. Jednocześnie doceniam możliwość wypróbowania w praktyce przygotowywania menu z wykorzystaniem gry ZOF. Zdecydowanie chcę się dalej kształcić w innych dziedzinach i kontynuować naukę na innych kursach prowadzonych przez pana Jelínka.
Gabriela Žídková
5 lat temu bardziej zainteresowałam się zdrowym stylem życia i fitnessem. Cały czas szukałem informacji głównie w internecie i czytając różne artykuły. Rok temu chciałam pogłębić swoją wiedzę i zyskać szerszą perspektywę. Trafiłam na kursy pana Jelínka, które były bardzo niekonwencjonalnie opracowane. Ogólnie bardzo dobrze współpracowało mi się z aplikacją ZOF, stworzenie menu było korzystne dla poniższej praktyki. Bardzo interesowało mnie podejście holistyczne, które pomogło mi spojrzeć na wszystko inaczej i poszukać przyczyny w psychologicznej stronie człowieka. Bardzo ucieszyła mnie również merytoryczna informacja dotycząca działalności w zakresie doradztwa żywieniowego. W przypadku niejasności lub pytań pan Jelínek był szybki i zawsze wszystko wyjaśniał i wyjaśniał. Dziękuję za możliwość wzięcia udziału w kursie i zdobycia wielu informacji.