Wstęp / Jak uczyć się u nas / Studia w formie
W związku z rosnącym zainteresowaniem nauką online, która daje pewną swobodę, staramy się przygotować dla naszych studentów system możliwie jak najbardziej efektywny, a jednocześnie jak najbardziej przyjazny dla użytkownika. Forma nauki na naszych kursach ma prostą strukturę:
Podstawą każdego kursu są informacje w formie tekstowej. W ciągu jednego dnia nauki odbywa się od jednej do trzech lekcji (w zależności od konkretnego kursu). Na większości kursów uczysz się codziennie (7 dni w tygodniu), a niedziela jest dniem odpoczynku w formie kompleksowego cotygodniowego testu. Niektóre kursy mają nieco luźniejszy harmonogram (4-5 dni nauki w tygodniu). Poziom wiedzy zawarty w tych lekcjach tekstowych jest względny. Ponieważ naszym celem jest zapewnienie edukacji mającej zastosowanie w praktyce i nie kształcimy fachowców, lekcje są zrozumiałe dla praktycznie każdego. Nie wdajemy się w niepotrzebne szczegóły, zostawiamy na nie miejsce w Biurze Doradztwa. Zakres lekcji jest zróżnicowany, zawsze zależy od konkretnego tematu, średnio są to dwie standardowe strony.
Najbardziej wszechstronnym kursem jest Doradca Żywieniowy, który naszym zdaniem zapewnia najbardziej wszechstronną edukację w zakresie zdrowia i żywienia. Aby każdy mógł to opanować, zasada jego nauki opiera się na tworzeniu map myśli. Choć nie są one obowiązkowe, zdecydowanie zalecamy każdemu ich utworzenie, gdyż praktyka pokazała, że przy ich pomocy sukces wyników badań jest na znacznie wyższym poziomie. Tworzenie map nie jest czasochłonne – niezależnie od tego, czy uczniowie tworzą je ręcznie na papierze, czy na komputerze, zajmuje to tylko kilka minut na lekcję.
Do każdej lekcji dostępny jest krótki test, podczas którego uczniowie ćwiczą wiedzę z danej lekcji. Oprócz testów sumatywnych (na koniec każdego tygodnia) studenci przystępują do testu końcowego, po którego pomyślnym ukończeniu otrzymają certyfikat ukończenia kursu.
Integralną częścią naszego systemu nauki jest aplikacja edukacyjna ZOF, dzięki której uczymy się tworzyć całodzienne jadłospisy na konkretne sytuacje. System wygląda następująco: student otrzymuje zadanie stworzenia propozycji całodziennej diety dla mężczyzny lub kobiety o określonych parametrach fizycznych (wzrost, masa ciała, podstawowa przemiana materii) i jasno określonym celu – np. od zawartości poszczególnych składników odżywczych, wegetarianizmu, reżimu makrobiotycznego, reżimu redukcyjnego, populacji dzieci czy sportowców, konkretnej sytuacji zdrowotnej (dysfunkcja tarczycy, odporność, zapalenie przewodu pokarmowego i wiele innych tematów poruszanych na kursach). Po pomyślnym wykonaniu każdego zadania (= wszystkich wymagań żywieniowych) uczeń otrzymuje przykładowy jadłospis wraz ze szczegółowym komentarzem zgodnym z treścią danej lekcji.
Ta aplikacja jest dostępna tylko dla wybranych lekcji, a nie dla wszystkich. Zawsze staramy się, aby nauka była możliwa pod względem czasowym dla każdego - ponieważ tworzenie zadań w tej grze zajmuje pewną ilość czasu, nie chcemy, aby ten obowiązek nauczania stał się cierpieniem, ale zasada zabawy w duchu zasad, które głosił już Jan Ámos Komeńskiego. Stworzenie tych menu w aplikacji ZOF jest obowiązkowe – każdy, kto oprócz wiedzy pragnie także certyfikatu ukończenia kursu, musi wykonać wszystkie te zadania.
Każdy kurs obejmuje także Centrum Doradztwa online. Jako prowadzący zajęcia zawsze jestem tutaj w pełni dostępny i odpowiadam na wszystkie pytania związane z aktualnie omawianą tematyką. Konsultacja jest anonimowa, archiwizujemy wszystkie pytania i odpowiedzi. W ten sposób stają się integralną częścią treści nauczania poszczególnych kursów i znacząco wzbogacają je o informacje. Największy potencjał w tym kierunku oferuje kurs Doradca Żywieniowy, który organizujemy od 2006 roku i gdzie treść informacyjna całej sesji doradczej odpowiada dziś zakresowi całego półrocznego kursu.
Często pojawiają się pytania, czy konieczna jest nauka dokładnie według danego schematu, czyli codziennie. W żadnym wypadku nie jest to konieczne, dostęp do lekcji indywidualnych pozostaje dostępny dla wszystkich w dziale nauki. Istnieje możliwość powrotu do nich lub rozpoczęcia nauki z dowolnym opóźnieniem.
Często zdarza się, że studenci zmieniają sposób zarządzania czasem w trakcie kursu. Stwierdzają, że nie są w stanie przepracować poszczególnych lekcji i wpadają w poślizg w czasie lub nie są w stanie ukończyć kursu wraz z całą rotacją. W takich sytuacjach nic się nie dzieje, nie jest wymagane ukończenie kursu w określonym terminie.
Zawsze dostosowujemy się do uczniów i do każdej takiej sytuacji podchodzimy indywidualnie.
MUDr. Pavel Dvorský
Jako chirurg z niepokojem obserwuję stale rosnącą tendencję zachorowań na choroby śmiertelne. Któregoś dnia uświadomiłam sobie, że dotyczy to także nas, lekarzy, i w statystykach odkryłam, że umieramy jeszcze wcześniej niż nasi pacjenci. Tego dnia zrozumiałam, że nawet my, lekarze, od dawna robimy „coś” źle i jeśli ja nic z tym nie zrobię, to już niedługo ja i moja rodzina powiemy komuś – „dlaczego ja”, jak często słyszę. My, lekarze intuicyjnie czujemy, że najwięcej długoterminowych i fatalnych w skutkach błędów tkwi w obszarze żywienia i stylu życia, jednak nasza duma i brak pokory nie pozwolą nam przyznać, że nie wiemy praktycznie nic na ten temat, bo nikt nauczył nas. Cały system edukacji medycznej całkowicie ignoruje tę kwestię. Postanowiłem to zmienić; dla siebie, swojej rodziny i „nowych”, nieoślepionych pacjentów. Instytut Edukacyjny ATAC Sp. s.r.o. za moją edukację w tym zakresie, gdyż należy ona do absolutnej czołówki tu i w Europie w zakresie praktycznego nauczania kompleksowo pojętego zdrowego stylu życia. Co więcej, w swoim „know-how” najlepiej łączy fakty wiarygodnych badań naukowych medycyny zachodniej z niezapomnianą mądrością medyczną starożytnych kultur Wschodu. Treść i poziom studiów znacznie przekroczył moje oczekiwania, a status „kursu” wynika z pewnością ze względów legislacyjnych, ponieważ znacznie bardziej przypomina studia uniwersyteckie. Lekcje są angażujące, edukacyjne, łatwe w obsłudze dla każdego, niezależnie od zawodu, wykształcenia, zajęcia. A to jest niezwykle ważne. Życzę każdemu, aby doświadczył radości z „własnego” odkrycia zdrowego sposobu życia, jaki ten instytut przynosi absolwentom. Jeśli odpowiedź miałaby także nieść przesłanie, zacząłbym od cytatów: „Jeśli człowiek jest zdrowy, pragnie wielu rzeczy, jeśli jest chory, pragnie tylko jednego. Zdrowie.” „Nierozsądnie jest kopać studnię tylko wtedy, gdy gardło ściska pragnienie”. I dodałabym: nigdy nie jest za późno, żeby zacząć kształcić się w tym obszarze. Zróbmy to dla siebie, swojej rodziny, a jeśli to możliwe, pomóżmy także innym. Swoją drogą to świetny sposób na zmianę świata na lepsze!
Petra Šináklová
Kurs „Doradca ds. żywienia i suplementacji” jest całkowicie wyjątkowy z wielu powodów. Dla mnie pierwszym jest możliwość nauki online w domu tak jak mi odpowiada, drugim jest holistyczne spojrzenie na zdrowie, odżywianie i naszą „psychikę”. Przede wszystkim złożone połączenie odżywiania, ciała fizycznego i umysłu jest tym, czego do tej pory na próżno poszukiwałem. Kolejnym powodem mojej decyzji o przystąpieniu do kursu była jego długość, gra edukacyjna ZOF oraz stworzenie edukacyjnych menu, w których zastosujesz dany temat w praktyce (z mojego punktu widzenia dowiesz się znacznie więcej). Ostatnim powodem, dla którego warto studiować ten kurs, jest podejście pana Martina Jelínka, który wszystko doskonale wyjaśnia z różnych punktów widzenia, tak aby każdy mógł zrozumieć. Na pewno skorzystam z pozostałych oferowanych kursów. Dziękuję mu z całego serca i życzę wielu pięknych rzeczy w życiu.
Renata Otrubová
Temat zdrowego funkcjonowania organizmu zawsze mnie interesował. Zawsze fascynowała mnie świadomość, że jeśli się naprawdę chce, to znajdzie się sposób na zdrowie, satysfakcję i sposób na radosne przeżywanie własnego życia. Wierzę, że gdy nasze ludzkie ciało dobrze funkcjonuje, jest zdrowe, szczupłe i zadowolone pod każdym względem, możemy w takim ciele żyć dokładnie tak, jak sobie życzymy w tajemnicy naszej duszy. Ćwiczę już ponad 20 lat i jestem pewien, że nigdy nie przestanę. Zdrowym odżywianiem interesuję się już od dawna, ale dzięki kursom pana Martina Jelínka otworzyła się przede mną wspaniała przestrzeń do studiowania żywienia. Te kursy przerosły moje oczekiwania. Są dosłownie naładowane informacjami, starannie ułożonymi w jedną logiczną całość i śmiem twierdzić, że nawet zupełny laik wkrótce zrozumie wszystkie powiązania krok po kroku. Bardzo doceniam i cenię także swego rodzaju holistyczną perspektywę, którą można dostrzec w osobistych wykładach zarówno pana Jelínka, jak i pozostałych wykładowców, a która mnie bardzo interesuje. Kiedyś chciałam, żeby w moim życiu pojawiały się tylko prawdziwe i stuprocentowe rzeczy, zdarzenia i ludzie... Jestem absolutnie pewna, że kursy ATAC dokładnie odpowiadają moim oczekiwaniom.