Kurzy ATAC

Nie można zatrzymać rozwoju

Nie można zatrzymać rozwoju

Kiedy w 2002 roku zaczynałem prowadzić wykłady i konsultacje, po zakończeniu kariery sportowej i jednoczesnej sprzedaży udziałów w firmie zajmującej się produkcją i sprzedażą odżywek dla sportowców, świat wyglądał nawet „innie”:

  • W zasadzie nie było systemów szkoleń i kursów online, ponieważ są one dziś popularne.
  • Wiele teorii żywieniowych, które stanowią dziś integralną część naszego życia, nie ujrzało jeszcze światła dziennego.
  • Większość tzw. „zdrowej” żywności w ogóle nie zostałaby dziś kupiona przez entuzjastów racjonalnego odżywiania, gdyż jej skład i jakość nie odpowiadają już obecnym standardom czy wyobrażeniom o „doskonałości”.
  • Większość osób zainteresowanych zdrowym trybem życia wykazywała znacznie większą chęć do nauki na wydarzeniach na żywo, a nie w zaciszu własnego domu.

Doskonale pamiętam pierwszą wersję testową kursu Doradca Żywieniowy z 2007 roku, gdzie starałam się wyjść naprzeciw potrzebom zainteresowanych z różnych zakątków naszego kraju i ustaliłam system studiów tak, aby wykłady na żywo odbywały się raz w miesiącu. Z opinii studentów wynika, że taka opcja w połączeniu z samokształceniem w domu jest strzałem w dziesiątkę. Nie byłem jednak do końca usatysfakcjonowany wynikami, czyli poziomem wiedzy absolwentów tego kierunku. W żadnym wypadku nie dlatego, że byli niekompetentni lub niewykształceni, nawet przez pomyłkę. Mam pełną świadomość, że każda ryba śmierdzi od głowy i odpowiedzialność w dużej mierze spoczywa na moich barkach. Dlatego włączyłem tworzenie map myśli do systemu nauki. Wieloletnie opinie absolwentów i wyniki ich badań potwierdziły, że był to słuszny wybór. Oczywiście zawsze zdarzają się wyjątki, które coś nie pasują lub nie lubią, ale biorąc pod uwagę ich całkowitą liczbę, przyjmijmy, że są one statystycznie nieistotne.

Ponieważ żyjemy w epoce informacyjnej, a rozwój społeczeństwa stale przyspiesza, należy nadążać za duchem czasu, zwłaszcza w edukacji. Klasyczne skrypty bardzo szybko zostały zastąpione elektronicznym systemem nauki, który rozwijamy do dziś. Ma swoje niezaprzeczalne zalety:

  • Z kursu może skorzystać każdy, kto posiada komputer lub tablet i ma dostęp do Internetu.
  • W razie potrzeby niezwłocznie zaktualizujemy informacje na poszczególnych lekcjach dla każdego kursu. Mogę otwarcie powiedzieć, że każda tura każdego kursu jest inna, głównie na podstawie tych ciągłych dostosowań.
  • Mamy kontrolę nad tym, kto i jak intensywnie (czyli szczerze) studiuje. Wiemy, jak często student zgłasza się do sekcji studyjnej, ile czasu tam spędza i z jakim sukcesem przechodzi testy okresowe. Ponieważ naszym nadrzędnym celem jest kształcenie absolwentów, którzy naprawdę coś potrafią, a jednocześnie potrafią spojrzeć na żywienie i jego praktyczną stronę przede wszystkim holistycznie, ten system jest dla nas niezwykle ważny. Bazując na tym, że „widzimy”, jak każdy uczestnik kursu podchodzi do swojej nauki, jesteśmy w stanie zachęcić do wysiłków część „wolniejszych” i „niepewnych”, bo wiemy, że oni sami ze strachu nie odezwą się lub obawa.
  • Na każdym kursie studenci mają do dyspozycji Centrum Doradztwa online, gdzie jako wykładowca odpowiadam na ich dociekliwe pytania. Ma to dwie ogromne zalety. Pierwsza polega na szybkości i elastyczności systemu, w tym na anonimowości ankietera. Po drugie, przyporządkowujemy te pytania do poszczególnych lekcji, z którymi są tematycznie powiązane. To znacznie poszerza treść opracowania, obejmującą różne punkty widzenia na podtematy.
  • Ponieważ atakowała nas coraz większa liczba pytań o możliwość studiowania od mam na urlopie macierzyńskim, które nie mogły dojeżdżać na miesięczne szkolenia, a jednocześnie od osób z zagranicy, nie pozostało nam nic innego, jak tylko zdalna forma Żywienia Doradca (i stale inne większe kursy), aby dodać czystą wersję online. W części studyjnej sesje szkoleniowe na żywo zastępuje się nagranym wcześniej nagraniem wideo, obrona pracy seminaryjnej, w tym test końcowy, odbywa się również online dzięki możliwościom nowoczesnych platform. Dlatego ludzie z całego świata mogą uczyć się u nas.
  • Pomimo tego, że większość naszych kursów ma ustalony harmonogram zajęć, a na niektórych z nich webinaria organizowane są w ramach studiów online w zastępstwie wykładów na żywo, stale szukamy sposobów, aby dostosować się do ograniczeń czasowych studentów. Na szczęście systemy online wsparte naszą chęcią osobistego podejścia nam na to pozwalają i tym samym dają świetną możliwość nauki online przy jednoczesnym pełnym wsparciu wykładowcy.
  • Z biegiem czasu odkryliśmy, że ilość nauczanej przez nas teorii znacznie przewyższa praktyczną umiejętność tworzenia znaczących wzorców odżywiania. Z tego powodu w 2012 roku stworzyłam grę planszową, w której uczestnicy kursów zdalnych uczyli się tworzyć jadłospisy na różne sytuacje za pomocą kart żywnościowych. Osobiście uważam to za jeden z najważniejszych punktów zwrotnych w edukacji w naszym kraju. Co zrozumiałe, zareagowali na to studenci kursów online, domagając się tej samej opcji. Dzięki ich uporowi w 2015 roku udało nam się zamienić grę planszową w aplikację internetową ZOF, z której obecnie korzystamy jako pomoc w nauce na niemal wszystkich kursach.

Co o badaniu mówią nasi absolwenci

Juliana Hulejová

Cieszę się, że wybrałam te kursy, bo dały mi wszystko, czego potrzebowałem Dzięki możliwości kontaktu z takim specjalistą jak jest mgr inż. Jelínek, zrozumiałam wiele niespójności, które mam w ciągu kilku lat Zebrane „samokształcenie” żywienia. Doceniam to, jak posuwasz się do przodu i nie mogę się doczekać na inne wspaniałe i ciekawe kursy, które przygotowujesz. Pragnę podziękować za profesjonalizm, świetną formę nauki i Waszą pozytywne nastawienie, był to zdecydowanie najlepszy wybór.

Ing. Ján Kopaničák

Kurs doradcy żywieniowego u pana Jelínka ogromnie mnie wzbogacił. Nigdzie indziej nie spotkałam się z tak wieloma różnymi poglądami na temat jedzenia, z których żaden nie jest preferowany jako jedyny słuszny. Widać i czuć ogromny wysiłek, aby absolwenci tego kierunku potrafili spojrzeć na sprawy z wielu punktów widzenia, tak aby nie potępiać z góry żadnej filozofii dietetycznej, a wręcz przeciwnie, szukać możliwości i obszary, w których problemy można rozwiązać z wielu perspektyw. Wszystkim zainteresowanym mogę szczerze polecić tak kompleksowy, ciekawy, angażujący, praktyczny i obszerny kurs na konsultanta żywieniowego.

Ivana Radová

Na początku kursu obawiałam się, czy uda mi się opanować podane tematy. Dzięki wykorzystaniu map myśli do lepszego zapamiętywania materiału, zaliczyłem kurs bez żadnych problemów i naprawdę Spodobała mi się ta forma nauki. Doceniam sposób, w jaki wykładowca podchodzi do studentów, z radością przyjęłam także możliwość dalszej edukacji pod okiem wspaniałego nauczyciela mgr inż. Marcin Jelínek.