Organizowane przeze mnie kursy są przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców. Jako osoba „niepełnosprawna klasycznie” wiem, że nie każdy ma ochotę nastawić swój umysł na dostarczanie nowych informacji i tym samym poddać się w procesie edukacyjnym stresowi związanemu z nieznanym. Po prostu nie każdy chce się uczyć i uczyć nowych rzeczy, najczęściej kryje się za tym strach i złe doświadczenia z przeszłości.
Moją pierwotną intencją było zapewnienie edukacji profesjonalistom – dietetykom, sprzedawcom artykułów spożywczych, sportowcom i ich trenerom. Szybko jednak okazało się, że kursami interesują się głównie „normalni” ludzie. Czyli ci, którzy studiują, aby poprawić jakość swojego życia, nie realizując się zawodowo w tym obszarze.
Dlatego też sukcesy absolwentów należy oceniać w nieco innej skali niż zawodowa. W tym kierunku można szukać logicznych zależności i powiązań:
Wiadomo na przykład, że na kursy zgłaszają się osoby chcące studiować. Chcą więc zmienić coś w swoim życiu i pójść do przodu w rozwoju. Większość kursów w naszej ofercie trwa jeden miesiąc, najdłuższe to pół roku.
Interesujące jest obserwowanie, jak w trakcie badania zmieniają się preferencje większości jego uczestników. Głównie w obszarze zwyczajów zakupowych, przygotowywania nowych przepisów i relacji z konsumpcją żywności.
Kolejną ciekawą rzeczą z punktu widzenia „sukcesu” badania jest naturalna i nieplanowana redukcja masy ciała u osób, które mają dużo do stracenia. Sztuczka polega na tym, że w trakcie nauki preferencje żywieniowe automatycznie zmieniają się w duchu tego, czego uczymy się na kursach. Nie mając zamiaru się odchudzać i próbować różnych systemów żywieniowych (które notabene są przedmiotem badania), poprzez ciągłe wprowadzanie prostych zasad w jedzeniu, stwierdzają, że pod koniec badania są bogatsi o wiele informacji a przy tym „szczuplejszy” o kilka zbędnych kilogramów.
Ważne jest również, aby porozmawiać o sukcesie i znaczeniu studiowania w powiązaniu z tym, jak wpływamy na nasze otoczenie. Wciąż mówimy o większości studentów, którzy mają zupełnie inną misję życiową niż profesjonalne doradztwo z zakresu żywienia. Zmieniając swoje nawyki, wpływają także na swoje otoczenie – rodzinę, przyjaciół, znajomych… Większość z nich robi to nieświadomie. Nie bez powodu istnieje powiedzenie „Przykłady prowadzą”.
W tej koncepcji można zatem stwierdzić, że sukces absolwentów naszych kursów odbywa się przede wszystkim w zakresie własnych zmian wewnętrznych, poprzez które następnie wpływają na swoje otoczenie.
Mówienie o sukcesach naszych absolwentów w praktyce doradztwa zawodowego jest względne. Jeśli ktoś zdecyduje się zarabiać na poradnictwie żywieniowym, jego sukces zależy od kilku czynników:
Oprócz konieczności posiadania dobrego biznesplanu, ducha biznesu i braku strachu przed podejmowaniem ryzyka, czynnikiem decydującym o sukcesie jest system pracy z klientem i umiejętność zaspokajania jego wymagań.
W tym biznesie wiedza specjalistyczna jest nieco na uboczu. Nie żeby nie była ważna, wręcz przeciwnie. Jednak w konkurencyjnym środowisku rynkowym wygrywają przede wszystkim umiejętności marketingowe (które na szczęście obejmują wspomnianą wiedzę specjalistyczną). Sukcesy absolwentów kursów można na bieżąco monitorować na stronie www.nutrikursy.pl/absolwenci.
Ing. Karolina Kallmünzerová
Bardzo podoba mi się trwałość kursów, możliwość wyboru konkretnego według aktualnych potrzeb. Jeśli jesteś dociekliwym uczniem, w finale czeka na Ciebie pożądana złożoność. I o to właśnie chodzi.
PaedDr. Zlatava Jakubšová, Ph.D.
Na kurs „Doradca ds. żywienia i suplementacji” zdecydowałam się z dwóch powodów. Z jednej strony zdrową dietą i zdrowym trybem życia zajmuję się już od dawna i chciałam poszerzać swoją wiedzę. Kolejnym powodem było to, że moje zainteresowania zawodowe związane są z problematyką sportu, a wiedza na temat prawidłowego odżywiania jest w tym obszarze bardzo ważna. Kurs Mgr. Jelínka spełniła moje oczekiwania. Otrzymałam kompleksowe szkolenie z całego zakresu żywienia. Bardzo podobała mi się forma samodzielnej nauki, która pozwala mi łączyć studia z pracą. Doceniam także możliwości dalszej współpracy i doradztwa. Mogę gorąco polecić ten kurs innym zainteresowanym.
Blanka Kubáňková
W opiniach uczestników kursu powiedziano już chyba wszystko, co istotne, z każdym z nich mogę się całkowicie utożsamić. Do własnej oceny kursu pozwolę zatem posłużyć się cytatem z ostatniego dnia kursu (info dla osób niebędących uczestnikami: dla urozmaicenia kursu, na każdy dzień zajęć dostępny był jeden cytat): „Przeciętny nauczyciel opowiada. Dobry nauczyciel wyjaśnia. Świetny nauczyciel pokazuje. Najlepszy nauczyciel inspiruje.” Mgr Jelínek jest dla mnie najlepszym nauczycielem, ponieważ swoim doświadczeniem, prowadzeniem zajęć i podejściem do poszczególnych uczestników zainspirował mnie do kontynuowania nauki. Na szczęście jest w czym wybierać, dlatego z niecierpliwością czekam na udział w jego kolejnych kursach.